Alpene 2011 - sett fra baksetet

Fredag 1 juli startet turen min, jeg skulle til Salzburg og møte BMW øst sin alpegjeng, som da hadde tilbragt flere dager med alpeutflukter fra Salzburg.

J Ø Christensen kjørte sykkelen ned til Salzburg via Hirtshals og vi ankom hotellet kl 12:00, jeg med flybussen etter en vellykket tur med Air Berlin.

Vi møttes til aperitif på ettermiddagen, og gikk for å spise mer eller mindre samlet på den italienske restauranten over gata for hotellet.

 

Lørdag morgen var 19 sykler klare til avgang fra Salzburg via Brenner-passet til Bolzano, vi møtte noen regnskurer på turen, spiste på en AutoGrill og ankom Bolzano i solskinn og 27 varmegrader.

Hotel Scala Stiegl er ett flott 4stjerners hotell med god service, og vi fikk super service hele oppholdet. Det var godt å sitte i hagen og nyte kald lokal hvitvin eller annet.

Første kvelden hadde vi reservert hagen til middag, og vi hadde en deilig middag sammen med god stemning.

Søndag dro vi på tur opp til Timmelsjoch via penser joch. På Penser Joch ble jeg sjarmert i senk av de lokale kuene og hestene som var på ferieopphold der. Lunsj ble inntatt på 2000 moh og smakte godt med flotte fjell som bakgrunn. Opp til Timmelsjoch var det svingete og bratt, og jeg var rusten på baksetet, turen gikk fint og vi ble avbildet hele 2500 moh – som jo er høyere enn Galdhøpiggen! Her oppe var det i likhet med Brennerpasset noe kaldt, og jeg har konstatert at setevarmer mangler fullstendig på F800GS. Her skal det nok nevnes at jeg bedrev litt forundersøkelser vedr setevarmere og funksjonalitet rundt disse J Derfra kjørte via om Merano og tilbake til hotellet.

 

 

 

Mandag var vi på masse-pass-utflukt og jeg tror vi kom til 6 pass over 2000 moh. En flott tur, med utrolig fantastisk utsikt. Mest fascinerende var det grønne vannet med blomstereng på den ene siden, og høye fjell på den andre. Lunsj på hele 2200 moh i strålende solskinn og alper så langt du kunne se i alle retninger. Passo Stella på vei tilbake, med utrolige fjellformasjoner.

Tirsdag skulket noen av vi damene, og de fleste syklene dro til Stelvio. Kirken og spesielt den flotte kirkedøra i Bolzano ble beskuet og flere av byens gullsmed og skobutikker ble besøkt.

Onsdag viste seg å bli en varm dag, så dagen ble kortet inn noe fra opprinnelig rute sendt ut på GPS på forhånd, det var veldig smart. Ruta gikk nordover til Brixen og ned til kjente skisportsteder som Val Gardena. Rett før ett pass var veien stengt grunnet sykkelritt, og da passet det fint at det lå ett spisested/hotell der. Vi hadde en deilig lunsj med atter usedvanlig flott alpeutsikt.

Onsdag kveld hadde vi avslutningsmiddag i hagen på hotellet, med felles evaluering fra alle deltakere og med liten bildeseanse.

 

Fra baksetet legger man gjerne merke til andre ting enn fra forsetet, vi vinker til fastboende og møtende MC'er, vi ser at hoteller heter Edelweiss/Alperose evt Alpenblick J Konstaterer at noen BMWer har bedre benplass til passasjerer enn andre og vi ser kontrastene mellom himmelblå og vannblå mot de ulike fjellene.

Torsdag morgen og utover formiddagen dro vel alle, noen rett hjem til Oslo på 23,75t og andre over BMW museet i München, noen dro til andre treff og pass i Italia. Selv tok jeg toget til Innsbruck, videre til München og fly hjem.

En fantastisk tur, som frister til gjentakelse. Det er mange pass igjen å oppleve

Torild Antonsen, fra baksetet.

 

 

 

Fra v:
Berit Hartz,
Arnbjørg Røvig,
Elisabeth Løhren,
Siri Hagen
(kjørte selv),
Janneche Bøe,
Ilse Fremme,
Torild Antonsen,
Torny Mathisen og
Carina Leander.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sist oppdatert mandag 25. juli 2011 19:20